
Bytový dom Orava
dvojica obytných budov, 2025, SK
Návrh pracuje s pozdĺžnym tvarom parcely a jej výškovou členitosťou prostredníctvom dvojice pavlačových domov, ktoré sú orientované kolmo na vrstevnice terénu, čím vzniká mierne
terasovité riešenie a silnejšia väzba medzi úrovňami terénu.
Medzi objektmi sa nachádza spoločný vnútroblok – chránený,
priechodný a verejne prístupný – ktorý tvorí jadro komunitného života. Krajina sa prirodzene prelína cez vnútroblok vďaka
orientácii objektov kolmo na vrstevnice – princíp, ktorý nadväzuje na charakteristický spôsob zástavby aj v bezprostrednom okolí. Jeho charakter je pobytový, zelený a oddychový, pričom zároveň plní dôležité ekologické a priestorové funkcie.
Urbanistické riešenie a infraštruktúra
Zástavba rešpektuje konfiguráciu terénu a zároveň optimalizuje vzťah medzi dopravou a obytnou funkciou. Prístupová cesta je vedená po juhovýchodnej pozemku, čím vzniká ideálny
pomer medzi nevyhnutnou infraštruktúrou a kvalitou verejného priestoru. Parcela tak nie je nadmerne zaťažená dopravou, dopravné riešenie je kompaktné a nenarušuje hlavné obytné zóny.
Vnútroblok je úplne oslobodený od dopravy – z jeho úrovne nie je cesta vôbec vnímateľná, čo výrazne zvyšuje kvalitu pobytu a vizuálne nerušené výhľady z prízemných bytov. Parkovanie je riešené v podzemnej garáži, ktorá má dva samostatné vjazdy a je priechodná, čím vzniká uzavretý obslužný okruh v rámci celého pozemku. Všetky odpadové koše sú umiestnené mimo vnútrobloku, v kontakte s verejnou komunikáciou. Existujúce nadzemné el. Vedenie je v návrhu čiastočne posunuté za účelom rešpektovania
adekvátnej odstupovej vzdialenosti, nová trasa vedenia je vyznačený vo výkrese situácie, táto sa upresní v ďalšom stupni PD. Architektúra, prístupnosť a dispozícia Objekty majú čitateľnú kompozíciu – pavlače sú orientované na sever, obytné miestnosti a balkóny na juh, juhozápad a juhovýchod. Dispozície umožňujú kvalitné preslnenie a výhľady z každej bytovej jednotky. Hlavné vstupy sú situované z dvoch strán – z úrovne cesty (1.pp) a z úrovne vnútrobloku (1.np), čo zvyšuje variabilitu prístupu, komfort a zároveň spĺňa požiadavky
požiarnej bezpečnosti.














